Leaderboard
728x15

De Ideale Man - Gemeentemuseum Den Haag (1)

Large Rectangle

A few nice man fashion images I found:


De Ideale Man - Gemeentemuseum Den Haag (1)
man fashion
Image by TijsB
Devin op de expositie over de ideale man.

Mode voor echte mannen
26 juli 2008 t/m 26 oktober 2008

‘Een man moet eruit zien alsof hij zijn kleding met zijn verstand heeft gekocht, met zorg heeft aangetrokken en vervolgens compleet is vergeten’ – Sir Edwin Hardy Amies (1909 – 2003), oprichter van modehuis Hardy Amies aan Savile Row in Londen.

Kleren maken de man. Ook al lijkt het er soms op dat veel mannen zomaar wat uit de kast pakken of dat een frivole das bij hun driedelig grijs de grootste uitspatting is die zij zich mogen veroorloven, niets blijkt minder waar. In de tentoonstelling De Ideale Man, mode voor echte mannen, wordt het tegendeel bewezen. Habits à la française in bonte kleuren en met uitbundige dessins uit de achttiende eeuw worden gecombineerd met spectaculaire hedendaagse ontwerpen uit de meest recente collecties van grootheden als Jean-Paul Gaultier, Vivienne Westwood, John Galliano, Bernhard Willhelm en Walter van Beirendonck. Heden en verleden laten zien dat mannenmode allesbehalve saai is.

Al eeuwenlang wordt het uiterlijk van de man bepaald door modetrends die elkaar razendsnel opvolgen. Opvallend is dat mannen zich sterk lijken te richten op rolmodellen of door middel van hun kleding streven naar een ideaalbeeld. Is mode voor hen soms een zoektocht naar de ideale man? Een aantal thema’s komt hierbij steeds terug: mannenmode is sportief of rebels, dan weer decadent, onderhevig aan militaire invloeden of een middel om macht en autoriteit mee uit te stralen. Van dat laatste feit was bijvoorbeeld president Mitterrand van Frankrijk zich goed bewust, getuige de twee maatpakken uit zijn garderobe die het museum onlangs in Parijs verwierf.

Dat dress to impress ook door vrouwen effectief kan worden ingezet, wist Marlene Dietrich al jaren. Met haar smoking - te zien in de tentoonstelling - was zij één van de eerste vrouwen die in het openbaar mannenkleren droeg. Maar waarom vinden wij andersom mannen in rokken zo vreemd, ondanks de moeite die zowel Jean-Paul Gaultier als stijlicoon David Beckham zich hebben getroost om het kledingstuk populairder te maken?

Aan de hand van meer dan honderdvijftig ontwerpen en accessoires belicht de tentoonstelling De Ideale Man in een thematische setting de geschiedenis van mannenmode van de zeventiende eeuw tot nu. In de museumzalen ontvouwt zich het verhaal van bekende kledingstukken, als het driedelig kostuum, de smoking, sportkleding en de lange broek. Want wie weet nog dat de lange broek eigenlijk niet werd gedragen door heren, maar arbeiderskleding was? Maar ook, of misschien juist, de meer excentrieke kant van de mannelijke garderobe komt aan bod: voordat het driedelig grijs zijn intrede deed, voerden uitbundige borduursels, felle kleuren en exotische stoffen de boventoon. Sinds de jaren ‘60 van de vorige eeuw komen dergelijke uitspattingen weer terug in de mode. Ook ‘echte mannen’ kunnen vanaf die tijd weer flink uitpakken en een individuele stijl propageren.

De inrichting van de tentoonstelling is in handen van art director Maarten Spruyt, die eerder tekende voor de inrichting van de succesvolle modetentoonstellingen Haagse Hofmode en Fashion NL. Daarnaast zijn de nieuwe collecties van Jean-Paul Gaultier, Vivienne Westwood, Bernhard Willhelm, Walter van Beirendonck en John Galliano op spectaculaire wijze gefotografeerd door fotograaf Oof Verschuren.


De Ideale Man - Gemeentemuseum Den Haag (4)
man fashion
Image by TijsB
Mode voor echte mannen
26 juli 2008 t/m 26 oktober 2008

‘Een man moet eruit zien alsof hij zijn kleding met zijn verstand heeft gekocht, met zorg heeft aangetrokken en vervolgens compleet is vergeten’ – Sir Edwin Hardy Amies (1909 – 2003), oprichter van modehuis Hardy Amies aan Savile Row in Londen.

Kleren maken de man. Ook al lijkt het er soms op dat veel mannen zomaar wat uit de kast pakken of dat een frivole das bij hun driedelig grijs de grootste uitspatting is die zij zich mogen veroorloven, niets blijkt minder waar. In de tentoonstelling De Ideale Man, mode voor echte mannen, wordt het tegendeel bewezen. Habits à la française in bonte kleuren en met uitbundige dessins uit de achttiende eeuw worden gecombineerd met spectaculaire hedendaagse ontwerpen uit de meest recente collecties van grootheden als Jean-Paul Gaultier, Vivienne Westwood, John Galliano, Bernhard Willhelm en Walter van Beirendonck. Heden en verleden laten zien dat mannenmode allesbehalve saai is.

Al eeuwenlang wordt het uiterlijk van de man bepaald door modetrends die elkaar razendsnel opvolgen. Opvallend is dat mannen zich sterk lijken te richten op rolmodellen of door middel van hun kleding streven naar een ideaalbeeld. Is mode voor hen soms een zoektocht naar de ideale man? Een aantal thema’s komt hierbij steeds terug: mannenmode is sportief of rebels, dan weer decadent, onderhevig aan militaire invloeden of een middel om macht en autoriteit mee uit te stralen. Van dat laatste feit was bijvoorbeeld president Mitterrand van Frankrijk zich goed bewust, getuige de twee maatpakken uit zijn garderobe die het museum onlangs in Parijs verwierf.

Dat dress to impress ook door vrouwen effectief kan worden ingezet, wist Marlene Dietrich al jaren. Met haar smoking - te zien in de tentoonstelling - was zij één van de eerste vrouwen die in het openbaar mannenkleren droeg. Maar waarom vinden wij andersom mannen in rokken zo vreemd, ondanks de moeite die zowel Jean-Paul Gaultier als stijlicoon David Beckham zich hebben getroost om het kledingstuk populairder te maken?

Aan de hand van meer dan honderdvijftig ontwerpen en accessoires belicht de tentoonstelling De Ideale Man in een thematische setting de geschiedenis van mannenmode van de zeventiende eeuw tot nu. In de museumzalen ontvouwt zich het verhaal van bekende kledingstukken, als het driedelig kostuum, de smoking, sportkleding en de lange broek. Want wie weet nog dat de lange broek eigenlijk niet werd gedragen door heren, maar arbeiderskleding was? Maar ook, of misschien juist, de meer excentrieke kant van de mannelijke garderobe komt aan bod: voordat het driedelig grijs zijn intrede deed, voerden uitbundige borduursels, felle kleuren en exotische stoffen de boventoon. Sinds de jaren ‘60 van de vorige eeuw komen dergelijke uitspattingen weer terug in de mode. Ook ‘echte mannen’ kunnen vanaf die tijd weer flink uitpakken en een individuele stijl propageren.

De inrichting van de tentoonstelling is in handen van art director Maarten Spruyt, die eerder tekende voor de inrichting van de succesvolle modetentoonstellingen Haagse Hofmode en Fashion NL. Daarnaast zijn de nieuwe collecties van Jean-Paul Gaultier, Vivienne Westwood, Bernhard Willhelm, Walter van Beirendonck en John Galliano op spectaculaire wijze gefotografeerd door fotograaf Oof Verschuren.


Fashion
man fashion
Image by CalinChiorean
-------------------------------------
I would appreciate your vote in the 2011 Photoblog Awards. Thanks!

Blog | Follow me on Twitter

Banner